sunnuntai 2. lokakuuta 2011

Työn haasteita ja iloja


Nyt on kulut 2 vuotta siitä, kun aloitin työt tässä virassa ... merkkipäivänä olenkin pohtinut työtä sekä mitä se pitää sisällään.

Nappasin perjantaina kuvia kunnantalolla olevasta konttoristani.
Tein valokuvataulun konttorin seinälle viime syksynä. Valokuvat voi vaihtaa, ja olen ajatellutkin uudistaa taulun teettämällä muutaman kesäkuvan.



Miehen maalaama taulu on vastapäisellä seinällä. On aivan kuin katsoisi ikkunasta ulos, tuulenpuhaltamille pelloille, joiden takana horisontissa näkyy vesi.



Ikkunalautaa koristaa äidin pajuistapunottu vene, rannalta kerätyt kivet, ja Iittalan lasinen kesämaisema.

Työnkuvani on aika laaja, työtehtäviin kuuluu mm.
- vanhempien neuvontaa ja ohjausta
- lasten ja nuorten neuvontaa
- päiväkotien ja koulun henkilöstön neuvontaa ja työnohjausta
- konsulenttina toimiminen erilaisissa moniammatillisissa kokouksissa (joissa eri ammattiryhmät tekevät yhteistyötä lasten ja nuorten kehityksen ja hyvinvoinnin edistämiseksi)
- vierailut ja teema-käynnit terveydenhoitajien johtamissa äityisryhmissä 
- yhteistyö sekä koulun, päiväkotien että sosiaalipuolen kanssa (mm. sosiaalityöntekijät ja perheterapeutit)
- kasvatuspsykologisten arviointien työstäminen (tähän kuuluu aina keskustelut vanhempien sekä hoitajien / opettajien kanssa, usein lapsen / nuoren havainnointi - tarkkailu leikissä, luokassa ym., usein myös tarkoituksenmukainen psykologinen testaus, tarvittaessa yhteistyö lastenklinikan - lastenpsykiatrian kanssa)
- pedagogiset kokoukset ja konsultointi koulun erityisopetustiimissä
- tarvittaessa henkilöstön koulutusta / teemapäiviä
- ohjaajana toimiminen Pedagoginen analyysi ja opetusmiljöö-projektin ryhmissä
- niiden lasten ja nuorten kehityksen lähempi seuraus, joista on työstetty kehityspsykologinen arviointi
- niiden lasten ja nuorten kehityksen seuraus, jotka ovat erityiskouluissa joko omassa kunnassa taikka kunnan ulkopuolella
- yhteistyö lastenpsykiatrian kanssa
- kirjoittaminen, dokumentoiti ja arkistointi (siihen kuluu yllättävän paljon aikaa!)

Työnkuvaan sisältyy oman työn ja ajankäytön järjestäminen, joka ei aivan helppoa aluksi ollut. Nyt olen oppinut paremmin suunnittelemaan työtä ja kalenteria, siten että akuutit ja äkkinäiset asiat eivät kaada kalenteria, ainakaan kokonaan.

Uusi ja mielenkiintoinen muutos on se, että me psykologien ryhmässä alamme työstennellä aluetiimeissä. Minun alueellani on 5 psykologia, jotka kokoonnumme omassa aluetiimissämme ensimmäisen kerran tulevana tiistaina.

Iloa ja voimia saa työhön usein siitä kun saa olla todistamassa lapsen / nuoren / perheen hyvinvoinnin nousua ja lapsen kehityksen kääntymistä toivottuun suuntaan.

Viimeviikolla ilahdutti erityisesti laspenpsykiatrian psykologin tunnustus kirjoittamastani kehityspsykologisesta arvioinnista - suorittamani psykologisen testauksen perusteellisuus, lapsen kehityksen ja käytäytöksen kuvaus, sekä lasten verkoston kuvaus (vanhempien ja tukihenkilöiden haastattelu) oli nopeuttanut psykiatrian puolella niin, että lapsi ja perhe saivat apua sekä hoitoa nopeasti.

Haasteena työssäni on mm. jatkuva psykoedukaatio. Usein vieläkin vanhemmat ja monet ammattiryhmät ajattelevat, että lapsen ongelmat ratkaistaan sillä, että lapsi juttelee psykologin kanssa.
Tämä näkokanta sijoittaa lapsen ongelmankantajaksi - se voi olla osittain oikein, mutta usein on hyvä katsoa lapsen ongelmaa siinä yhteydessä, jossa ongelma esiintyy - näin voi huomata että ongelmaa ylläpitävät tekijät eivät ole lapsessa vaan lapsen ympäristössä. Ja huomata, että ongelman ratkaisemiseksi ei riitä pelkästää juttelu lapsen kanssa, vaan usein konkreettisia muutoksia ympäristössä, ja apua läheisiltä.
Vanhemmat ovat usein vastaanottavaisia, kun kerron heille, että mielelläni ensin keskustelen heidän kanssaan, ja tarvittaessa päiväkodin / koulun kanssa, jotta voimme yhdessä kokeilla, saammeko näin aikaan tarvittavan muutoksen parempaan. Usein käy niin. Usein on tarve saada myös lapsen / nuoren näkökulma asiaan, joko että nuori itse kertoo, taikka että joku aikuinen juttelee lapsen kanssa, ja kertoo lapsen näkökulman. Toisinaan on tarve kehityspsykologisen arvioinnin tekemiseen.

Olen iloinen ja kiitollinen työstäni ja nykyisestä työpaikasta - paljon olen kokenut ja oppinut viimeisen 2 vuoden aikana!

4 kommenttia:

  1. Onnea merkkipäivän johdosta! Sun työ on kyllä todella monimuotoista! Hienoa, että olet saanut kalenterit toimimaan. Hyvää työviikkoa!

    PS. Torijäâtelöt kuulosti leppoisalta idealta.

    VastaaPoista
  2. Kiitokset - huiman nopsaan ne vuodet vierivät!

    VastaaPoista
  3. On sulla kaunis työhuone - niin rauhallinen. Todella hyvä työnkuvaus, maallikkokin ymmärtää. On varmaan taiteilua ajankäytön kanssa, mutta hyvä että olet saanut kalenterin toimimaan.

    VastaaPoista
  4. Onneksi olkoon.Kirjoutuksesta käy ilmi, että olet viihtynyt ja paneutunut työhösi.Työsi hedelmista saa nauttia nyt ja tulevaisuudessa moni ihminen.On vain muistettava, ettei työ vie koko aikaasi.Ihana katsella hyvin otettuja kuvia , milloi luonnosta-ja eteenkin leivonnaisista.Nyt Huutokoskella on leivinuuni kunnostettu ja odottaa leipuria.Jouluna saanemme maistalla niitä herkkuja, kun tulette Suomeem.Täällä Fuengirollassa on kesäisen kuumuus +29 lämmintä. Terv.Iskä

    VastaaPoista

On mukava kun kirjoitit kommentin / ajatuksen :-)